Криза, викликана пандемією COVID-19, призвела до величезних потрясінь у секторі охорони здоров'я, спонукавши його інвестувати більше коштів у розвиток інноваційних технологій. Під час спалаху інфікування вірусом SARS-CoV-2 деякі технологічні платформи у сфері охорони здоров'я почали інтенсивно розвиватися, і, як очікується, саме з їхньою допомогою стане можливим змінити майбутнє медицини. Досягнення цифрової охорони здоров'я — важливий рушійний фактор забезпечення рівності у наданні медичних послуг. Телемедицина — одна з таких нових тенденцій, яка допомагає забезпечити рівність у питаннях надання медичної допомоги по всьому світу [1].
Телемедицина – це використання технологій цифрового зв'язку за допомогою таких апаратних засобів, як планшети, ноутбуки, настільні комп'ютери та мобільні телефони для віртуального медичного обслуговування. Вона передбачає взаємодію між пацієнтами та медичним персоналом електронною поштою, телефоном, відеозв'язком, проведення відеоконференцій, за допомогою дистанційних пристроїв та Інтернету для своєчасного надання медичних послуг, інформування та навчання. Завдяки технологіям телемедицини пацієнти можуть легко зв'язатися з працівниками охорони здоров'я, які забезпечать діагностику, спостереження та лікування багатьох хронічних та гострих захворювань [2, 3].
Засоби телемедицини, спочатку розроблені для надання основного медичного обслуговування пацієнтам із сільської місцевості та регіонів із недостатнім рівнем медичної допомоги, знайшли ширше застосування після початку пандемії COVID-19 [3]. Оскільки через соціальне дистанціювання пацієнти рідше відвідували медичні установи, постачальникам медичних послуг довелося негайно перейти на надання віртуальної допомоги [1]. Досягнення в галузі інформаційних технологій у медицині та розширення доступу до послуг системи охорони здоров'я зумовили розвиток телемедицини. Підвищення значущості таких чинників, як задоволеність пацієнтів лікуванням, надання якісної допомоги та скорочення витрат, також прискорило використання засобів телемедицини [3].
Мета телемедицини полягає у покращенні доступу до послуг охорони здоров'я та зниженні витрат на медичне обслуговування [4]. Нині впроваджуються численні технології телемедицини як економічно ефективного способу надання якісних медичних услуг [3]. Ця стаття допоможе вам дізнатися більше про цифрову охорону здоров'я та зрозуміти важливість цих інновацій з точки зору забезпечення рівності у наданні медичної допомоги, а також їхню роль у майбутньому охорони здоров'я.
Значення телемедицини
В останні роки підхід до надання медичної допомоги суттєво змінився завдяки засобам телемедицини. Сьогодні пацієнти можуть звернутися до свого лікаря або інших медичних працівників, не виходячи з дому і не втрачаючи часу, чекаючи прийому. Телемедицина має і безліч інших переваг, але головне її завдання – поліпшення системи охорони здоров'я та забезпечення рівності у наданні медичної допомоги.
Розглянемо потенційні переваги телемедицини докладніше.
Використання засобів телемедицини дозволило розширити доступ до ресурсів системи охорони здоров'я [1]. Завдяки телемедицині люди, які проживають у віддалених та сільських районах, отримують доступ до якісної діагностики, консультацій та лікування [5]. Вона також підвищує доступність медичних послуг для вразливих, з точки зору медицини, груп населення та в регіонах, не забезпечених транспортом або медичним персоналом [1].
Порівняно з обслуговуванням пацієнтів у рамках особистих відвідувань лікарень та клінік доступ до медичних послуг можна покращити, надавши пацієнтам та членам їхніх сімей можливість користуватися телемедичними послугами вдома [5]. Наприклад, використання засобів телестоматології дозволить пацієнтам консультуватися з ліцензованими стоматологами за допомогою мобільного додатка, не відвідуючи клініку. Після надсилання фотографій пацієнти можуть отримати індивідуальну консультацію щодо покращення здоров'я порожнини рота [6].
Віртуальне надання медичних послуг також дозволить звести до мінімуму занепокоєння та стрес, які пацієнти відчувають під час відвідування лікарні, та скоротити час очікування прийому. Таким чином, лікарі зможуть щодня приймати більше пацієнтів [2].
Ознайомлення з інформацією в режимі онлайн та автоматичні нагадування дозволяють підвищити рівень залучення пацієнтів до процесу лікування [2]. Пацієнти з хронічними захворюваннями, які потребують частих обстежень, можуть проходити їх дистанційно у випадках, коли особисте відвідування лікаря не потрібно [1]. Пацієнти, які не приходять на прийом до клініки через проблеми з пересуванням, інвалідністю або складнощами з транспортом, також можуть отримувати консультації в будь-якому зручному місці з будь-якого доступного пристрою [2].
Наприклад, за допомогою бездротового датчика та одноразових електродів у вигляді пластирів, що розміщуються на животі вагітної жінки, медичний персонал може дистанційно контролювати показники життєво важливих функцій як плода, так і матері, щоб мінімізувати непотрібні фізичні контакти [6].
За допомогою засобів телемедицини також можна:
- заздалегідь надавати історію хвороби, список лікарських засобів, алергоанамнез;
- обговорювати симптоми та передавати фотографії, які допоможуть краще описати симптоми;
- надсилати рецепти в аптеку в електронному вигляді;
- безпечно оплачувати прийом у режимі онлайн [7].
Такий рівень залучення дозволяє пацієнтам краще стежити за здоров'ям і звертатися за допомогою до того, як їх стан стане критичним [2].
Однією з найважливіших переваг телемедицини є значне поліпшення результатів лікування пацієнтів [2]. Використання засобів телемедицини дозволяє знизити кількість ускладнень, про які повідомляють пацієнти, підвищити задоволеність пацієнтів лікуванням та, можливо, знизити рівні смертності [2, 3]. Також телемедицина дозволяє покращити якість медичної допомоги за рахунок підвищення її ефективності, доступності, оперативності та гнучкості, а також доступніших цін на медичні послуги. Крім того, вона забезпечує своєчасний обмін інформацією між пацієнтами або членами їхніх сімей та лікарем [5].
Постійний контакт може допомогти медичним працівникам зміцнити зв'язки з пацієнтами та уникнути різноманітних несприятливих наслідків внаслідок несвоєчасних чи пропущених прийомів [1]. Це також дає пацієнтам можливість самоконтролю та внесення важливих коригувань, що дозволяють запобігти госпіталізації [5]. Завдяки технології віддаленого моніторингу з успіхом вирішуються проблеми, пов'язані з веденням пацієнтів із захворюваннями серця, цукровим діабетом, підвищеним артеріальним тиском, а також порушеннями з боку опорно-рухового апарату та порушеннями поведінки [2].
Відвідування лікарень пов'язане з фінансовими витратами і не завжди потрібне. Тепер пацієнти із захворюваннями у гострій фазі можуть негайно отримати допомогу, не наражаючи себе на ризик зараження вірусом SARS-CoV-2 [2]. Використання засобів телемедицини допомагає уникнути прямих фізичних контактів між медичними працівниками та пацієнтами, забезпечуючи безперервність надання медичних послуг населенню та сприяючи зниженню захворюваності та смертності, пов'язаних зі спалахом зараження вірусом SARS-COV-2 [8].
За допомогою телемедицини можна захистити пацієнтів з підвищеним ризиком розвитку ускладнень коронавірусної інфекції (COVID-19) [2]. Використання цієї віртуальної платформи, заснованої на технологіях, може забезпечити безперервність медичної допомоги без збільшення ризику зараження [9].
Ще одна важлива перевага – скорочення витрат. Використання засобів телемедицини забезпечує швидке та ефективніше медичне обслуговування за менших фінансових витрат. Це дозволяє постачальникам послуг знижувати витрати за рахунок мінімізації відстані та часу, необхідних для лікування [2]. Це також дозволяє мінімізувати транспортні витрати, які часто обтяжливі для пацієнтів з низьким соціально-економічним статусом [4].
Труднощі, з якими стикається телемедицина
Телемедицина дозволяє лікарям проводити віртуальну оцінку, діагностику та лікування пацієнтів [10]. І в цьому є безліч переваг як з погляду пацієнтів, так і з погляду медичних працівників. Проте є низка чинників, що перешкоджають поширенню телемедицини [3].
З погляду постачальників медичних послуг, до таких факторів належать:
- пільгове забезпечення;
- нормативні та правові бар'єри (обтяжливі обмеження та правила);
- можливості масштабування системи.
З погляду пацієнтів, до таких факторів належать:
- обізнаність;
- доступ;
- заходи безпеки (безпека персональних даних про стан здоров'я, що передаються в електронному вигляді).
Однак перспективні можливості використання засобів телемедицини перевершують невеликі перешкоди, з якими можна зіткнутися при впровадженні відповідних технологій у практику [2, 9]. Незважаючи на ці перешкоди, технології телемедицини, мабуть, отримуватимуть все більш широке поширення в міру того, як пацієнти та постачальники медичних послуг звикатимуть до такого формату взаємодії замість спілкування під час особистої зустрічі [3].
Подальші перспективи
Розвиток медичного обслуговування йде пліч-о-пліч з розвитком технологій. Телемедицина включає такі послуги у сфері охорони здоров'я, як освіта та дослідження в галузі медицини, бездротові медичні додатки, дистанційне спостереження пацієнтів, консультування пацієнтів по відеозв'язку та передача медичних даних за допомогою відео- та аудіотехнологій [3].
Населення потребує простих та послідовних цифрових рішень, які допоможуть отримувати лікарські препарати, записуватися на прийом та отримувати важливу інформацію та поради щодо здоров'я. Передбачається, що телемедицина не буде тимчасовим явищем у охороні здоров'я, а стане важливим компонентом комплексного плану медичного обслуговування та дозволить підвищити задоволеність як лікарів, так і пацієнтів [1].
Катастрофічне поширення COVID-19 вимагало швидкого прийняття ефективних рішень для боротьби з цією вірусною інфекцією. З цього погляду, використання технологій телемедицини може допомогти знизити навантаження на лікарів та національні системи охорони здоров'я. Впровадження цієї цифрової платформи може спростити діагностику та лікування пацієнтів [5].
Телемедицина продовжує залучати величезні інвестиції, причому з її допомогою забезпечується велика фінансова прийнятність, ефективність та доступність медичних послуг для населення [1]. Слід сприяти використанню засобів телемедицини для надання допомоги при хронічних та гострих захворюваннях, а також у рамках надання первинної та спеціалізованої медичної допомоги [11]. Замість того, щоб розглядати телемедицину як експериментальний варіант, медичні установи, лікарі та пацієнти повинні використовувати її повною мірою для оптимізації та підвищення ефективності медичної допомоги [1, 5].
Список літератури
1. Digital Health Trends 2021: 5 Technologies That Will Define the Future of Healthcare. Доступ за посиланням: https://masschallenge.org/article/digital-health-trends
(дата звернення: 30 жовтня 2021 р.).
2. Telehealth: Benefits and Challenges to Consider When Implementing the Healthcare of the Future. Доступ за посиланням:: https://welkinhealth.com/telehealth-benefits-and-challenges/
(дата звернення: 30 жовтня 2021 р.).
3. Gajarawala SN, Pelkowski JN. Telehealth benefits and barriers. The Journal for Nurse Practitioners. 2021 Feb 1;17(2):218-21.
4. Mechanic OJ, Persaud Y, Kimball AB. Telehealth systems. Портал StatPearls (в Інтернеті). Трежер-Айленд, штат Флорида: StatPearls Publishing; 18 вересня 2021 р. PMID: 29083614.
5. Senbekov M, Saliev T, Bukeyeva Z, Almabayeva A, Zhanaliyeva M, Aitenova N et al. The recent progress and applications of digital technologies in healthcare: a review. International journal of telemedicine and applications. 2020 Dec 3;2020.
6. 10 innovative examples of telehealth in action. Доступ за посиланням:https://www.philips.com/a-w/about/news/archive/features/2021/20210401-10-innovative-examples-of-telehealth-in-action.html (дата звернення: 30 жовтня 2021 р.).
7. Telehealth: The Advantages of Telemedicine. Доступ за посиланням: https://www.cloverinternalmedicine.com/blog/telehealth-virtual-care
(дата звернення: 30 жовтня 2021 р.).
8. Monaghesh E, Hajizadeh A. The role of telehealth during COVID-19 outbreak: a systematic review based on current evidence. BMC Public Health. 2020 Dec;20(1):1-9.
9. Telehealth benefits & challenges. Доступ за посиланням:
https://www.healthstream.com/resource/blog/telehealth-benefits-challenges
(дата звернення: 30 жовтня 2021 р.).
10. 7 Trends Shaping the Future of Telemedicine in Healthcare. Доступ за посиланням: https://appinventiv.com/blog/top-telehealth-trends/
(дата звернення: 30 жовтня 2021 р.).
11. Centers for Disease Control and Prevention. Using Telehealth to Expand Access to Essential Health Services during the COVID-19 Pandemic.
Доступ за посиланням: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/telehealth.html
(дата звернення: 30 жовтня 2021 р.).
Коментарі (0)